Nieuwsarchief

Excursie Den Haag

Bericht geplaatst op: 11-4-2016

Nadat we welkom waren geheten door een begeleider van Prodemos, gingen we de quiz ‘Wie wat wet’ spelen. We werden verdeeld in teams en konden via een app op onze telefoons vragen beantwoorden. Het ging over de weg die een wet aflegt van probleem/wens van de burgers, via de Tweede en de Eerste Kamer naar de Koning die zijn handtekening onder de wet zet. Telkens als we een antwoord goed hadden mocht je een schijfje in het apparaat doen. Verder kon je de hele middag munten verdienen door goede antwoorden te geven en wie de meeste munten had verdiend kreeg een prijs.

Daarna gingen we naar het Binnenhof waar we met een app op een tablet m.b.v. de plattegrond, allerlei vragen moesten opzoeken. We konden kiezen uit moeilijk of makkelijk en er waren bonusvragen die natuurlijk extra punten opleverden. Het tweetal wat gewonnen had, kreeg de meeste muntjes. Vervolgens door de beveiligingscan door naar de Tweede Kamer. Er was geen debat, maar het was erg leuk om dit nu eens in het echt te zien.

Tenslotte weer naar het gebouw van Prodemos, waar de leerlingen konden kiezen uit een debat of het DemocratieLab. Het werd het laatste. De leerlingen konden hun mening geven over allerlei onderwerpen, over stemmen of niet en een poster of een filmpje maken om uiteindelijk antwoord te krijgen op de vraag ‘Hoe democratisch ben jij?’.

Nadat we met z’n allen op de foto zijn gegaan, was het programma afgelopen en was het tijd voor de Mac. Er werden meer wraps dan burgers gekocht, vooral de nieuwe pullet pork mcwrap. Vervolgens stevig doorlopen naar Den Haag Centraal om de trein van 17.03 te halen. We waren rond 19.00 uur weer in Kampen Zuid en we kijken ondanks het best moeilijke onderwerp politiek, terug op een leuke en leerzame dag.

Docent M. Dragt-Mintjes